Jdi na obsah Jdi na menu
 


Fake News

Image authenticity alone doesn’t guarantee truth!

Context is crucial: two real photographs can be taken out of context!

 

Deepfakes - 'it could be real...'

Deepfakes are videos of people and events that look and sound real but are in fact simulated using Artificial Intelligence (AI).

They are produced by exposing an artificial intelligence to enough photos and videos of a person that it can manipulate that person’s face to mouth words they have never said.

The person’s voice can then be synthesised or recorded by an impersonator and combined with the visuals to create a video that is fake.

 

Beware of fake news about fake news

There are many misunderstandings about fake news. One of the most frequent is the difference between misinformation and disinformation. 

Disinformation is untruth that is spread with intent, whereas misinformation is unintentionally mistaken. 

For example, an incorrect story published hastily, without adequate fact-checking, is misinformation. The same story circulated by someone who knows it to be untrue is disinformation. 

However, many resources incorrectly give the example that misinformation is an authentic photograph taken out of context and disinformation uses tampered photographs. 

You should treat any resources you access on the subject of fake news with the same healthy scepticism as these resources tell them to apply elsewhere. 

 

Questions:

  • How can fake news influence people? Is it dangerous, or just good fun?

  • How much of the blame for fake news is with the people who produce it, the people who believe it, or the people who pass it on?

 

 

HW při samostudiu březen 2020:

  1. Přečtěte si výše uvedený text FAKE NEWS, vyhledejte neznámá slovíčka, přeložte si je a naučte se je.
  2. Přeložte písemně do sešitu otázky k zamyšlení (“questions”) a připravte si odpovědi (zatím česky) pro následnou diskusi ve škole.
  3. Utvořte skupiny max. po čtyřech: vymyslete si příběh nějaké fake news, najděte k ní “dokumentující” obrázek a vymyslete chytlavý kreativní nadpis. Téma může být jakékoli a můžete se radit kolektivně. Pokud se pro obrázek, podle nějž vytvoříte fake news, nemůžete rozhodnout, zkontaktujte mě na školním emailu a já vám poskytnu konzultaci.
  4. Kontrola vypracování zadaného úkolu proběhne osobně po znovuzahájení vyučování, kdy předložíte minimálně jeden list formátu A4 s obrázkem, nadpisem a zprávou, která bude mít 10 či více vět v angličtině.
  5. Kontrola osvojení slovní zásoby proběhne ve škole formou písemného, příp. ústního překladu z češtiny do angličtiny.